Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2011

Κατάθεση υπομνήματος από την Ε.Κ.Ε.Δ.Α. στην ΠΟΕ-ΟΤΑ για θέματα δημοτικής αστυνομίας

 Ενωτική Κίνηση Εργαζομένων
 Δημοτικής Αστυνομίας Αθήνας
           Ε.Κ.Ε.Δ.Α.
Αθήνα, 19 Δεκεμβρίου 2011

Αρ.Πρωτ.:  8

Προς: Πρόεδρο ΠΟΕ-ΟΤΑ


Θέμα: Υπόμνημα με τρέχοντα θέματα για τη δημοτική αστυνομία

Κύριε Πρόεδρε,

Εν όψει της επικείμενης συνάντησής σας με τον Υπουργό Εσωτερικών θα θέλαμε να σας θέσουμε υπόψη διάφορα ζητήματα που αφορούν στη δημοτική αστυνομία. Επειδή αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή τη στιγμή τρέχουν πολλά σημαντικά θέματα, όπως η διαχείριση των απορριμμάτων, η εργασιακή εφεδρεία, ή η εμπλοκή των δημοτικών υπαλλήλων στις επερχόμενες εθνικές εκλογές και ο τρόπος καταβολής της εκλογικής αποζημίωσης, κλπ, πιστεύουμε ότι θα ήταν σκόπιμος ο ορισμός νέας συνάντησης με τον υπουργό για θέματα δημοτικής αστυνομίας.

Τα θέματα που θέλουμε να σας επισημάνουμε είναι τα εξής:


1.      Η ένταξη του προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας στους δικαιούχους του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας (άρθρο 15, παρ.1 του Νόμου 4024). Η πρόσφατη επίθεση κατά των δύο δημοτικών αστυνομικών στα Προπύλαια όπου τραυματίστηκαν σοβαρά, σε συνδυασμό με το πλήθος επιθέσεων που έχουν συμβεί κατά το παρελθόν σε υπαλλήλους της υπηρεσίας μας πιστεύουμε ότι δικαιολογεί το επικίνδυνο της εργασίας μας και την ένταξη σε αυτό το επίδομα. Επίσης το γεγονός της εμπλοκής της δημοτικής αστυνομίας στον έλεγχο υγειονομικών διατάξεων με πιο πρόσφατη την υπουργική απόφαση Γ.Υ.25α  «Μέτρα προστασίας από την ελονοσία» (ΦΕΚ Β’ 2109/ 21-9-2011) θεωρούμε ότι συμβάλλει περεταίρω στην ανάγκη καταβολής αυτού του επιδόματος.
2.      Ανάγκη επανακαθορισμού των αρμοδιοτήτων της δημοτικής αστυνομίας, εκ των οποίων χρήζει άμεσης αντιμετώπισης η αρμοδιότητα του υπαίθριου εμπορίου, η οποία είναι η κύρια αιτία για τις συνεχείς επιθέσεις κατά των δημοτικών αστυνομικών. Η άσκηση αυτής της αρμοδιότητας έχει ξεφύγει το πλαίσιο του ν.2323 για το υπαίθριο εμπόριο και άπτεται πλέον του μεταναστατευτικού προβλήματος, καθότι το παρεμπόριο διεξάγεται σχεδόν αποκλειστικά από οικονομικούς μετανάστες, συχνά παράνομους. Η Ελληνική Αστυνομία αρνείται να αναλάβει την αντιμετώπισή του κρυβόμενη πίσω από την αποκλειστική απόδοση στη δημοτική αστυνομία την αρμοδιότητα του ν.2323. Όμως ακόμη και στις περιπτώσεις του ν.2239 «Περί σημάτων» και Ν.2121 περί πνευματικής ιδιοκτησίας που εξακολουθούσαν να ασκούνται θεωρητικά από την ΕΛ.ΑΣ., με τον πρόσφατο νόμο 3982 του 2011 (αρθ. 74 παρ.11), επεκτείνεται αόριστα στη δημοτική αστυνομία η κατάσχεση και καταστροφή όλων των προϊόντων του υπαίθριου εμπορίου. Η πρότασή μας είναι το υπαίθριο εμπόριο να οριστεί ως υποχρεωτική συναρμοδιότητα με την Ελληνική Αστυνομία, με διττούς και καθορισμένους ρόλους για την κάθε υπηρεσία. Συγκεκριμένα ο έλεγχος των παραβατών να ανατεθεί στην Ελληνική Αστυνομία και η καταγραφή και μεταφορά των κατασχεμένων προϊόντων στη δημοτική αστυνομία.
3.      Το θέμα της στολής της δημοτικής αστυνομίας. Η νομοθεσία προβλέπει τη χορήγηση στολής για τη δημοτική αστυνομία κάθε 2 χρόνια, η δε στολή συνίσταται σε θερινή και χειμερινή, ενώ προβλέπονται τρία ήδη στολών: η επίσημη, η στολή υπηρεσίας, και η στολή ειδικών συνθηκών. Σχετικές είναι οι αποφάσεις 55572 (ΦΕΚ Β’ 1648/ 05), 15945 (ΦΕΚ Β’ 426/06) και η καταργηθείσα 16687 (ΦΕΚ Β’ 637/04) του Υπ. Εσωτερικών. Η πραγματικότητα στους περισσότερους δήμους είναι να μην έχουν χορηγηθεί τα προβλεπόμενα επί σειρά ετών και οι υπάλληλοι να αγοράζουν τη στολή από τη τσέπη τους. Πρόσφατα ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για τη χορήγηση στολών του δήμου Αθηναίων, ενώ η τελευταία στολή που χορηγήθηκε το 2009 αφορούσε τη χειμερινή στολή που αντιστοιχούσε στη διετία 2006-2007! Επειδή με την τρέχουσα οικονομική κατάσταση οι υπάλληλοι αδυνατούν να πληρώνουν από την τσέπη τους για είδη που όφειλε να τους είχε χορηγήσει ο δήμος χρόνια πριν, και επειδή ελλοχεύει ο κίνδυνος να δούμε δημοτικούς αστυνομικούς να περιφέρονται με πολιτική περιβολή προκαλώντας καίριο χτύπημα στην εικόνα και αξιοπιστία της υπηρεσίας μας, θεωρούμε επιβεβλημένη την έκδοση νέας υπουργικής απόφασης που να προβλέπει τη χορήγηση χρηματικής αποζημίωσης αντί για στολή για όσα είδη δεν έχουν χορηγήσει οι δήμοι μέχρι τις 31-12-2010 ως όφειλαν. Το κόστος αποζημίωσης για κάθε είδος θα πρέπει να οριστεί ρητά στην ίδια απόφαση. Επειδή με τη διενέργεια διαγωνισμών η πρακτική έχει δείξει ότι γίνεται υπερκοστολόγηση, εκτίμησή μας είναι ότι θα γίνει εξοικονόμηση ποσού που αντιστοιχεί στο 50% ως 60% σε σχέση με το κόστος των αντίστοιχων ειδών μετά από διαγωνισμό. Αν η πιλοτική αυτή απόφαση κριθεί επιτυχημένη από το Υπ. Οικονομικών, θα μπορούσε ακόμη και να παγιωθεί, αντικαθιστώντας στο μέλλον τη χορήγηση στολής με χρηματική αποζημίωση.
4.      Άρση του περιορισμού της οκταετίας για τη μετάταξη δημοτικών αστυνομικών από Ο.Τ.Α. σε Ο.Τ.Α. (Ν.3731, άρθ.14, παρ.1). Είναι αδικαιολόγητος, αποτελεί αυθαίρετη διάκριση κατά του προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας, και δεν συντρέχει αντικειμενικός λόγος απαγόρευσης εφόσον υπάρχει σύμφωνη γνώμη μεταξύ Ο.Τ.Α διορισμού και Ο.Τ.Α. υποδοχής.
5.      Να γίνει ερώτημα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους αν η κατάληψη οδοστρώματος κατά το άρθ. 48 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας εμπίπτει στις αρμοδιότητες της δημοτικής αστυνομίας, παρόλο που η συγκεκριμένη αρμοδιότητα δεν περιγράφεται στο Ν.3731 (και δεν υπήρχε ούτε στο Π.Δ.23/2002 που ορίζονταν αναλυτικά οι αρμοδιότητες με παραπομπή σε συγκεκριμένα άρθρα).  Σε πολλούς δήμους έχει δοθεί αυθαίρετα η εντολή εφαρμογής του άρθ. 48 του ΚΟΚ από τη δημοτική αστυνομία, με κίνδυνο την ακύρωση των παραβάσεων και την απαξίωση της υπηρεσίας μας σε περίπτωση παραπομπής σε δικαστήριο. Σας είχαμε ενημερώσει για το θέμα με το Αρ. Πρωτ. 1 / 15-7-2011 έγγραφό μας και προτιθέμεθα να σας ενημερώσουμε σύντομα και με νέο έγγραφο.

Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε επισήμανση αλλά και για εμβάθυνση στα επιμέρους θέματα.

Οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι της Ε.Κ.Ε.Δ.Α.
στο Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Δημοτικών Αστυνομικών Αθήνας


Ενημέρωση Ε.Κ.Ε.Δ.Α.: Το παραπάνω υπόμνημα με τις θέσεις της Ε.Κ.Ε.Δ.Α. κατατέθηκε στην ΠΟΕ-ΟΤΑ πριν τη συνάντηση της εκτελεστικής επιτροπής της Ομοσπονδίας με τον Υπουργό Εσωτερικών. Ένα από τα θέματα που θα απασχολούσε τη συνάντηση ήταν και η καταβολή του νέου επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, στο οποίο θεωρούμε αυτονόητο ότι θα έπρεπε να ενταχθεί και το προσωπικό της δημοτικής αστυνομίας (υπάρχει και σχετική απόφαση στο Δ.Σ. του Σ.Δ.Α.Α., ενέργειες από το Σ.Δ.Α.Α. δεν υπάρχουν). Η συνάντηση αυτή έγινε αλλά κατέληξε σε αδιέξοδο, σας έχουμε ήδη ενημερώσει με ανάρτησή μας. 

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ουσιαστική παρέμβαση στην ΠΟΕ-ΟΤΑ μπορεί να κάνουν μόνο τα εκλεγμένα σωματεία, δηλαδή το Σ.Δ.Α.Α. Το υπόμνημα της Ε.Κ.Ε.Δ.Α. εκφράζει τις θέσεις της παράταξης και όχι του συλλόγου, και μόνο ενημερωτικό χαρακτήρα έχει για την ΠΟΕ-ΟΤΑ. Η Ε.Κ.Ε.Δ.Α. είχε ξανακαταθέσει ένα πρόχειρο υπόμνημα στην ΠΟΕ-ΟΤΑ στις αρχές Νοέμβρη (μετά την έκδοση του νόμου 4024 - Βαθμολόγιο-Μισθολόγιο) εν όψει της σύγκλισης του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟΕ-ΟΤΑ, και τότε είχε μια ολιγόλεπτη συνάντηση με τον πρόεδρο της ΠΟΕ-ΟΤΑ κ.Θέμη Μπαλασόπουλο. Στη συνάντηση αυτή ο πρόεδρος μάς είπε ότι η μόνη ενημέρωση που έχει η ομοσπονδία για τρέχοντα θέματα δημοτικής αστυνομίας προέρχεται από το Σωματείο Δημοτικών Αστυνομικών Θεσσαλονίκης, το οποίο ήδη του είχε στείλει επιστολή για το Νόμο 4024 και τα θέματα που γεννούνται (δείτε την εδώ), μας προέτρεψε πάντως να του παρέχουμε ενημέρωση για θέματα που απασχολούν τον κλάδο. Σημειώνουμε ότι μόλις χθες το Σ.Δ.Α.Θ. απέστειλε και νέα επιστολή στην ΠΟΕ-ΟΤΑ για θέματα του κλάδου μας. Δυστυχώς το Σ.Δ.Α.Α. μάλλον έχει άλλες προτεραιότητες.

Αυτά προς το παρόν συνάδελφοι.