Πέμπτη 12 Απριλίου 2012

Eκδόθηκε ο Νόμος 4071 «Καλλικράτης 2» - Ρυθμίσεις για αποσπάσεις δημ.αστυνομικών, εκλογικό επίδομα, Κ.Ο.Κ., υπερωρίες, κλπ

Εκδόθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ο Νόμος 4071 (ΦΕΚ Α' 85/ 11 Απριλίου 2012) με τίτλο «Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση - Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ», γνωστός και ως «Καλλικράτης 2», που ρυθμίζει πληθώρα θεμάτων του Υπουργείου Εσωτερικών (οι ρυθμίσεις του νέου νόμου είναι εκατοντάδες) που αφορούν κυρίως διορθώσεις στο Νόμο 3852 - Πρόγραμμα Καλλικράτης. Μετά από μια πρώτη ανάγνωση, τα θέματα που μας αφορούν περισσότερο είναι:

  • Η πρόβλεψη για καταβολή εκλογικού επιδόματος στους υπαλλήλους ΟΤΑ (το ύψος του οποίου θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση)
  • Η δυνατότητα απόσπασης δημοτικών αστυνομικών για λόγους συνυπηρέτησης σε αντιστοιχία με τα ισχύοντα για αστυνομία και πυροσβεστική
  • Δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να προσλάβουν προσωπικό που απασχολείται μέχρι 5 ημερομίσθια το μήνα, χωρίς τη διαδικασία έγκρισης της ΠΥΣ 33/06
  • Μικροαλλαγές σε σχέση με τα υπηρεσιακά συμβούλια
  • Τροποποιήσεις σε άρθρα του υπαλληλικού κώδικα
  • Επεκτείνεται η αρμοδιότητα των σχολικών φυλάκων σε όλα τα δημοτικά κτίρια και χώρους, αλλά και σε γενικά καθήκοντα
  • Τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σε σχέση με τις διαφημιστικές πινακίδες
  • Η υποχρέωση των Ο.Τ.Α. να δημοσιεύουν τις αποφάσεις για την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης όπως προβλέπεται στο ν.4024, με κατάργηση της δυνατότητας αναδρομικής απόφασης για ένα μήνα. Σημειώνεται ότι παρά την τροποποίηση υπάρχουν αρκετοί που επιμένουν ότι δεν έχει εφαρμογή η υποχρέωση αν δεν τροποποιηθούν παλαιότερες διατάξεις για τη μη δημοσίευση σε ΦΕΚ των υπερωριών των ΟΤΑ (γεγονός που προκαλεί απορία, αφού οι νέες διατάξεις στην ουσία ανατρέπουν τις παλιές, τουλάχιστον κατά τη γνώμη μας).
 Παρατίθενται ενδεικτικά κάποιες από τις διατάξεις: 

 Άρθρο 12
Θέματα προσωπικού ΟΤΑ

1. Οι διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 2946/2001, όπως ισχύει, εφαρμόζονται ανάλογα και για το ειδικό ένστολο προσωπικό δημοτικής αστυνομίας.
3. Το εδάφιο α΄ της παρ. 2 του άρθρου 249 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) αντικαθίσταται ως εξής:
«Το υπηρεσιακό συμβούλιο είναι αρμόδιο για την επιλογή προϊσταμένων τμημάτων και αυτοτελών γραφείων ή αντίστοιχου επιπέδου οργανικών μονάδων και για την εν γένει υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων τόσο της περιφέρειας όσο και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτής, με εξαίρεση την επιλογή προϊσταμένων.»
10. Για την προαγωγή της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων κατά την εργασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα από τις διατάξεις του ν. 3850/2010, είναι δυνατή η σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου ή παροχής υπηρεσιών από τους ΟΤΑ με ιατρό εργασίας και τεχνικό ασφαλείας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 2527/1997 όπως ισχύουν, και εφόσον ο φορέας δεν διαθέτει τακτικό προσωπικό για την αντιμετώπιση της ανάγκης αυτής.
Νομίμως έχουν καταρτισθεί συμβάσεις μίσθωσης έργου ή παροχής υπηρεσιών μεταξύ ΟΤΑ και ιδιωτών για τη διασφάλιση της υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων βάσει των διατάξεων του ν. 3850/2010, καθώς και του προϊσχύσαντος ν. 1568/1985.
21. Η παράγραφος 1 του άρθρου 11 του ν. 4018/2011 (Α΄ 215) αντικαθίσταται ως εξής:
«Με απόφαση του αρμόδιου για διορισμό οργάνου μπορεί να ανατίθενται στους φύλακες σχολικών κτιρίων γενικά καθήκοντα, καθώς και καθήκοντα φύλαξης κτιρίων, λοιπών εγκαταστάσεων και κοινόχρηστων χώρων των δήμων και των νομικών τους προσώπων.

 Άρθρο 19
Λοιπές Διατάξεις

10. Η παράγραφος 1 του άρθρου 131 του π.δ. 96/2007 (Α΄ 116), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 131
1. Στους λειτουργούς και υπαλλήλους των Υπουργείων Εσωτερικών, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, του Εθνικού Τυπογραφείου, του γραφείου του Νομικού Συμβούλου του Κράτους στο Υπουργείο Εσωτερικών, της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και της Γενικής Γραμματείας Μέσων Ενημέρωσης, των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου, της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, του ΕΤΑΑ, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειών και των δήμων, καθώς και στους εφόρους αντιπροσώπων δικαστικής αρχής, τους αντιπροσώπους δικαστικής αρχής και στους γραμματείς και διερμηνείς των εφορευτικών επιτροπών, που αποδεδειγμένα απασχολούνται για την προπαρασκευή και τη διεξαγωγή των βουλευτικών, δημοτικών και περιφερειακών εκλογών και των ευρωεκλογών, καθώς και κάθε άλλης εκδήλωσης της λαϊκής ετυμηγορίας, τη συγκέντρωση, μετάδοση και έκδοση των σχετικών αποτελεσμάτων, χορηγείται ειδική εκλογική αποζημίωση, το ύψος και ο τρόπος καταβολής της οποίας, καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών. Η ανωτέρω αποζημίωση υπόκειται στις νόμιμες κρατήσεις, καθώς και σε φορολογία εισοδήματος. Με την ίδια απόφαση ορίζεται και ο αριθμός των ανωτέρω λειτουργών και υπαλλήλων που απασχολούνται κάθε φορά.
Η συνολική κάθε φορά δαπάνη, για όλους τους ανωτέρω με εξαίρεση τους υπαλλήλους του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ και η συνολική δαπάνη για τους υπαλλήλους του Υπουργείου Προστασίας του πολίτη δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ.»

15. Η παράγραφος 5 του άρθρου 11 του ν.2696/1999 «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας» αντικαθίσταται ως εξής:
«Η τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων στα στέγαστρα στάσεων αναμονής των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών που βρίσκονται σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας, στα εκτός κατοικημένης περιοχής τμήματα των εθνικών, επαρχιακών και δημοτικών οδών, καθώς και στα, εντός κατοικημένης περιοχής, τμήματα των εθνικών, επαρχιακών και δημοτικών οδών που το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας για τα επιβατηγά οχήματα είναι ανώτερο των 70 χλμ/ώρα, επιτρέπεται μόνο στην παράλληλη, προς τον άξονα της οδού, πλευρά (πλάτη) αυτών, με την προϋπόθεση ότι η πλευρά αυτή ή τμήμα της προβλέπεται να είναι κλειστό. Η διαφήμιση επιτρέπεται και στις δύο όψεις των πλαισίων αυτών, εφόσον δεν είναι κάθετες προς τον άξονα οποιασδήποτε άλλης οδού. Στις λοιπές περιπτώσεις επιτρέπεται η τοποθέτηση πλαισίων στην αντίθετη, προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας, πλευρά των στεγάστρων, καθώς και στην, παράλληλη προς τον άξονα της οδού, πλευρά (πλάτη) αυτών, με την προϋπόθεση ότι οι πλευρές αυτές ή τμήμα αυτών προβλέπεται να είναι κλειστά. Όταν τοποθετούνται πλαίσια σε δύο πλευρές των στεγάστρων πρέπει στην πλάτη αυτών να εξασφαλίζεται ελεύθερη δίοδος μήκους τουλάχιστον ενός (1) μέτρου καθ’ όλο το ύψος αυτής. Η προβολή της διαφήμισης επιτρέπεται και στις δύο όψεις των πλαισίων αυτών.

 Άρθρο 45
Δημοσιολογιστικές διατάξεις

1. Η παράγραφος 2 του άρθρου 20 του ν. 4024/2011 (Α΄ 226) αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«2. Οι αποφάσεις που εκδίδονται κατά τα ανωτέρω για την καθιέρωση υπερωριακής εργασίας και εργασίας με αμοιβή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες ή κατά τις νυχτερινές ώρες, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»
2.α. Αποζημιώσεις για εφημερίες ιατρών των νοσοκομείων και κέντρων υγείας του Ε.Σ.Υ. και του Ε.Κ.Α.Β., καθώς και αποζημιώσεις για πρόσθετες αμοιβές, εργασία εξαιρέσιμων ημερών, νυχτερινών ωρών, υπερωριακή απασχόληση προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου, κάλυψη έκτακτων ή εποχιακών υπηρεσιακών αναγκών του πάσης φύσης προσωπικού, πλην ιατρικού, των ανωτέρω φορέων, καταβάλλονται με χρηματικά εντάλματα που εκδίδονται από τις οικείες Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.) στους νομούς και νομαρχίες, σε βάρος των πιστώσεων του Προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που τους μεταβιβάζονται με επιτροπικά εντάλματα.
β. Κατά τον ίδιο τρόπο καταβάλλονται και οι αντίστοιχες αποζημιώσεις στο ιατρικό και λοιπό προσωπικό των ανωτέρω φορέων, που απορρέουν από την εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων.
γ. Στις παραπάνω Υ.Δ.Ε. διατίθενται με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας διοικητικοί υπάλληλοι από νοσηλευτικά ιδρύματα για την υποστήριξη του έργου τους κατά την εκκαθάριση των σχετικών δαπανών.
δ. Οι διατάξεις του άρθρου 45 παρ. 11 περίπτωση Β΄ του ν. 3205/2003 (Α΄ 297), που προστέθηκαν με το άρθρο 4 παράγραφος 1 του ν. 3868/2010 (A΄129) και οι διατάξεις του άρθρου 66 παράγραφοι 34 και 35 του ν. 3984/2011 (Α΄150) καταργούνται.
ε. Η ισχύς των διατάξεων της παρούσας παραγράφου αρχίζει από 1.1.2012, όσον αφορά στις αποζημιώσεις εφημεριών ιατρικού προσωπικού και τις αποζημιώσεις που απορρέουν από την εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, οι οποίες καταβάλλονται μετά την ημερομηνία αυτή.
Για τις λοιπές περιπτώσεις, οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου εφαρμόζονται για αποζημιώσεις πρόσθετης απασχόλησης που παρέχεται από την 1.3.2012 και εφεξής.

 Κατεβάστε το νόμο 4071/2012 (ΦΕΚ Α' 85)
 Διαβάστε επίσης:  Οι ρυθμίσεις του νόμου στη σελίδα της ΑΣΚ-ΟΤΑ

Ενημέρωση Ε.Κ.Ε.Δ.Α.: Ενημερώνουμε τους συναδέλφους ότι στη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή έγινε προσπάθεια κατάθεσης τροπολογίας με την οποία θα ρυθμίζονταν  θέματα για τη δημοτική αστυνομία (πέρα από το θέμα της απόσπασης για συνυπηρέτηση που ήδη υπήρχε στο σχέδιο νόμου). Το ένα από αυτά ήταν η άρση των περιορισμών των μετατάξεων που ισχύουν για τον κλάδο μας, ενώ ένα ακόμη η χορήγηση χρηματικής αποζημίωσης αντί στολής για όλες τις περιπτώσεις στις οποίες δεν έχουν χορηγηθεί μέχρι σήμερα οι προβλεπόμενες στολές. Δυστυχώς μερικά τυχαία γεγονότα δεν επέτρεψαν τελικά να περάσει η σχετική τροπολογία, όπως η αιφνιδιαστική απομάκρυνση της αναπληρώτριας υπουργού (υπεύθυνη για θέματα Ο.Τ.Α.) κ. Φώφης Γεννηματά από το Υπουργείο Εσωτερικών η οποία είχε ταχθεί θετικά μετά από μεσολάβηση του αντιδημάρχου δημοτικής αστυνομίας κ. Γιώργου Αναγνωστόπουλου, αλλά και δημοσιεύματα και ρεπορτάζ στην τηλεόραση την προηγούμενη εβδομάδα για τροπολογίες βουλευτών που επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό και οδήγησαν τον. κ. Τάσο Γιαννίτση να μην συμπεριλάβει καμία επιπλέον τροπολογία, πέρα από αυτές που είχε ήδη καταθέσει ο ίδιος. Χάθηκε μια καλή ευκαιρία, αφού είχε εξασφαλιστεί ευρεία συναίνεση (βουλευτές ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας και σύσσωμη η κοινοβουλευτική ομάδα ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ) μετά από ενέργειες του κ. Αναγνωστόπουλου και βέβαια ενέργειες της Ε.Κ.Ε.Δ.Α.. Με τη χθεσινή προκήρυξη των εκλογών για τις 6 Μαΐου το νομοθετικό έργο παγώνει, μέχρι τη συγκρότηση της νέας Βουλής...

Επισήμανση: Δυστυχώς έχει προκύψει ένα θέμα με την ερμηνεία του άρθρου 12 παρ.1 για την απόσπαση δημοτικών αστυνομικών που οφείλεται πιθανότατα σε λάθος της αιτιολογικής έκθεσης και αλλάζει όλη τη σημασία της νέας ρύθμισης. Μας το επισήμανε ένας συνάδελφος, και ήδη  έχει εμφανιστεί αυτή η διαφορετική ερμηνεία σε ιστοσελίδα για την τοπική αυτοδιοίκηση. Ελπίζουμε ωστόσο να μην δημιουργηθεί τελικά κάποιο θέμα με αυτές τις αποσπάσεις.

Τι λέει η αιτιολογική έκθεση για το άρθρο 12, παρ. 1: «Δεδομένου ότι από καμία διάταξη νόμου δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη για απόσπαση ειδικού ένστολου προσωπικού δημοτικής αστυνομίας λόγω συνυπηρέτησης με συζύγους στρατιωτικούς των Ενόπλων Δυνάμεων, ένστολους Ελληνικής Αστυνομίας, ένστολους του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος κρίνεται η απαραίτητη και προωθείται με τη ρύθμιση της παραγράφου 1 η αναλογική εφαρμογή της ήδη υπάρχουσας διάταξης του άρθρου 8 παρ. 3 του ν. 3257/2004».

3 σχόλια:

  1. Όσον αφορά στη συνυπηρέτηση μπορεί πλέον Δημοτικός Αστυνομικός να πάρει απόσπαση(όπως οι αστυνομικοί,στρατιωτικοί κλπ) προκειμένου να συνυπηρετήσει με σύζυγο Δημοτκό αστυνομικο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτή είναι η δική μας ερμηνεία στη διάταξη (και πολλών άλλων), αλλά η αιτιολογική έκθεση του νόμου δίνει την αντίστροφή ερμηνεία. Δες την τελευταία παράγραφο που προστέθηκε στην ανάρτηση. Η ερμηνεία που δίνει είναι ότι δημοτικοί αστυνομικοί μπορούν να αποσπαστούν εφόσον είναι σύζυγοι αστυνομικών κλπ, κάτι που όμως ήδη ίσχυε, αφού η απόσπαση αυτή γινόταν κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης (κατά συνέπεια και των ειδικών διατάξεων του κλάδου μας), και πολύ περισσότερο τέτοιες αποσπάσεις είναι σε ισχύ εδώ και χρόνια στην Αθήνα.
    Είμαστε σίγουροι πως πρόκειται για σφάλμα το οποίο δεν γνωρίζουμε αν είναι σε θέση να επηρεάσει τις σχετικές αιτήσεις απόσπασης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νόμος 2946, Άρθρο 21:
    1. Τακτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και ΝΠΔΔ, που κατέχουν οργανικές θέσεις και είναι σύζυγοι στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων, ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, επιτρέπεται να αποσπώνται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κατά προτεραιότητα και σε περίπτωση έλλειψης υπηρεσιακών αναγκών σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην περιοχή που υπηρετεί ο (η) σύζυγός τους.

    Νόμος 3257, άρθ.8:
    3. Οι διατάξεις του άρθρου 21 του Ν. 2946/2001 (ΦΕΚ 224 Α΄) εφαρμόζονται και στους υπαλλήλους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού, καθώς και στα Ν.Π.Δ.Δ. που εποπτεύονται από αυτούς.

    Νόμος 4071, Άρθρο 12:
    1. Οι διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 2946/2001, όπως ισχύει, εφαρμόζονται ανάλογα και για το ειδικό ένστολο προσωπικό δημοτικής αστυνομίας.

    Η δική μας ερμηνεία:
    Τακτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και ΝΠΔΔ, που κατέχουν οργανικές θέσεις και είναι σύζυγοι ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας, επιτρέπεται να αποσπώνται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κλπ.

    Δεν έχει νόημα αυτό που γράφηκε στην αιτιολογική έκθεση (πιθανότατα εκ των υστέρων και από παρανόηση). Η «αναλογική εφαρμογή» της (δηλαδή σε αναλογία με τα ισχύοντα για τακτικούς υπαλλήλους δημόσιων υπηρεσιών και ΟΤΑ) δεν βγάζει νόημα, αφού οι δημοτικοί αστυνομικοί έτσι κι αλλιώς είναι τακτικοί υπάλληλοι ΟΤΑ, και με βάση τη διάταξη του ν.3257, άρθ.8 παρ.3 ήδη έχουν πραγματοποιηθεί τέτοιες αποσπάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή