Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2012

Κάρτες στάθμευσης-μαϊμού στο Δήμο Αθηναίων - Ρεπορτάζ της «Εφημερίδας των Συντακτών»

Ελεγχόμενη στάθμευση ή ανεξέλεγκτη απάτη; Σύμπραξη με ιδιώτες για εκμετάλλευση δημοτικής περιουσίας όπως εκείνη που τώρα προωθεί η γερμανική κυβέρνηση μέσω του εντεταλμένου υφυπουργού της, Φούχτελ, ή κομπίνες παραχάραξης με προϊόντα-μαϊμού που αγοράζουν υποχρεωτικά οι πολίτες;

Η εξιστόρηση μιας υπόθεσης που ήδη διερευνάται από τη Δικαιοσύνη, με τον Δήμο Αθηναίων να μιλά για απώλειες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, θα μας φέρει μερικά χρόνια πίσω. Τότε που παίρναμε το αυτοκίνητο για να βγούμε «αβάδιστα» βόλτα σε περιοχές του κέντρου.

Οταν ακόμη τα προϊόντα-μαϊμού δεν είχαν τόση ζήτηση για να τα κυνηγούν αυτοπροσώπως εκλεγμένοι βουλευτές και κλιμάκια της Δημοτικής Αστυνομίας…

Είναι η πρώτη χρονιά

Είναι το έτος 2006 και σε διάφορες περιοχές της Αθήνας ξεκινά να εφαρμόζεται το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης.

Συζήτηση πολλή γίνεται αλλά «λεφτά υπάρχουν» και δεν χωρούν τσιγκουνιές σε μια πόλη που δύο χρόνια πριν φιλοξένησε Ολυμπιακούς Αγώνες.

Το σύστημα με ξυστές κάρτες προπληρωμένου χρόνου που οργανώθηκε επί δημαρχίας Ντόρας Μπακογιάννη εφαρμόζεται με ιλουστρασιόν φυλλάδια και υποσχέσεις ότι θα βοηθήσει αφενός τα έσοδα του δήμου, αφετέρου τη λειτουργία της πόλης και την εξυπηρέτηση των εποχούμενων.

Ελάχιστοι δίνουν σημασία στο ποιος παρακολουθεί την εφαρμογή του, πόσες κάρτες διακινεί και πόσα έσοδα αποδίδει στον δήμο.

Στις περιοχές που επιλέχτηκαν κατά την α” φάση, η άσφαλτος χαράσσεται με λευκή μπογιά και χωρίζεται σε θέσεις επισκεπτών.

Εκεί, για μία ή περισσότερες ώρες στάθμευσης πρέπει ο οδηγός να αγοράσει ισάριθμες κάρτες από το περίπτερο, να τις ξύσει για να τις ακυρώσει και να τις τοποθετήσει σε εμφανές σημείο του οχήματος.

Εφόσον τα κάνει όλα αυτά, είναι νόμιμος και αυτό διαπιστώνεται από τον δημοτικό αστυνόμο που θα περάσει για έλεγχο. Ο έλεγχος εγκυρότητας δεν γίνεται όμως με το μάτι.

Χρησιμοποιείται ειδική ηλεκτρονική συσκευή που σκανάρει την κάρτα μέσα από το παράθυρο του αυτοκινήτου, στέλνει μέσω δορυφόρου τα στοιχεία σε ειδικό κέντρο της εταιρείας που έχει αναλάβει τη διαχείριση του συστήματος (Parkmobile Hellas) και λαμβάνει, ηλεκτρονικά, την απάντηση ότι η κάρτα είναι γνήσια.

Τα πρώτα «σημάδια»

Οι κάρτες διακινούνται μέσω της εταιρείας αφού πιστοποιηθούν από τον δήμο της Αθήνας. Για την πιστοποίηση, ο δήμος προεισπράττει την αξία τους. Για παράδειγμα, όταν πιστοποιεί 5.000 κάρτες του 1 ευρώ, παίρνει 5.000 ευρώ.

Οταν πουληθούν οι κάρτες και γίνει η εκκαθάριση, η εταιρεία αμείβεται με το 17,4% επί των πουλημένων καρτών. Ολα καλά; Οχι, διότι τα προβλήματα ξεκινούν από το 2007.

Η εταιρεία καταθέτει αγωγή και ζητά 3 εκατ. ευρώ υποστηρίζοντας ότι ο δήμος δεν αστυνομεύει αρκετά το σύστημα (ώστε να αναγκάζει τους εποχούμενους να αγοράζουν κάρτες) και καθυστερεί την επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης σε άλλες περιοχές της πόλης.

Τελικώς, η αγωγή αποσύρεται. Γιατί; Διότι, κατά τον τότε εκπρόσωπο της εταιρείας, Παναγιώτη Ντέρο, λύθηκαν τα ζητήματα: αποδόθηκαν εισπράξεις και δόθηκαν υποσχέσεις για βελτίωση της αστυνόμευσης και επέκταση σε άλλες περιοχές.

«Εγινε διαπραγμάτευση με επιτροπή υπό τον τότε γραμματέα του δήμου, Ηλία Θεοδώρου, και συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε» λέει στην ,,«Εφ.Συν.» ο κ. Ντέρος.

Πηγές από τον Δήμο Αθηναίων υποστηρίζουν όμως ότι και τότε βρέθηκαν κάρτες στάθμευσης-μαϊμού, χωρίς καθόλου κωδικούς ή με ταυτάριθμους κωδικούς και άλλα προβλήματα που θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει σε διακοπή της συνεργασίας και μήνυση κατά της εταιρείας. «Είναι απολύτως αναληθές» μας λέει ο κ. Ντέρος αναφερόμενος στο 2007.

Μηνυτήρια αναφορά

Ομως, τον Αύγουστο του 2012, ενώ η συνεργασία με την Parkmobile έχει λήξει και το έργο έχει ανατεθεί σε μια δημοτική επιχείρηση (ΔΑΕΜ), ο Δήμος Αθηναίων αποφασίζει να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου.

Και αυτό, όπως αναφέρει ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας Γ. Αναγνωστόπουλος σε έγγραφο ενημέρωσης των δημοτικών παρατάξεων, διότι βρέθηκαν τον Ιούλιο του 2012 να πουλιούνται σε περίπτερα κάρτες «οι οποίες είχαν πουληθεί 15 μήνες νωρίτερα»!

Και σαν να μην έφτανε αυτό, στον έλεγχο που ακολούθησε «προέκυψε ότι και το 2010 αλλά κυρίως το 2011, περίπου το 15% των καρτών στάθμευσης που διακινήθηκαν δεν είχαν πιστοποιηθεί» αλλά «στους ελέγχους των υπαλλήλων είχαν την ένδειξη valid, δηλαδή έγκυρη στάθμευση».

Δηλαδή, κάρτα που δεν είχε πιστοποιηθεί για να εισπράξει ο δήμος το αντίτιμο, πουλιόταν στο περίπτερο, έμπαινε στο παρμπρίζ κάποιου Ι.Χ. και στον έλεγχο από τον δημοτικό αστυνόμο με το ειδικό μηχάνημα έβγαινε η ένδειξη «έγκυρο».

Με βάση την αναφορά του δήμου, το 15% των αναμενόμενων εσόδων του (περίπου 4-4,5 εκατ. ευρώ ετησίως) χάνονταν κάπου ανάμεσα στον μηχανισμό πιστοποίησης και διακίνησης.

Δηλαδή, μόνον το 2011, μπορεί να χάθηκαν 600-675.000 ευρώ, ενώ τα προηγούμενα χρόνια ποσά αγνώστου ύψους.

Ο αντιδήμαρχος Γ. Αναγνωστόπουλος αναφέρει στο ενημερωτικό του ότι τα έγγραφα των ελέγχων, μέσω των οποίων διαπιστώθηκαν οι απώλειες, έχουν κατατεθεί στην ανακρίτρια που ανέλαβε την υπόθεση τον Αύγουστο.

Ομως, ο κ. Ντέρος δηλώνει ότι δεν έχει κληθεί να καταθέσει τα δικά του στοιχεία ούτε και θεωρεί τεχνικά εφικτό έναν έλεγχο που να οδηγεί σε τέτοια ευρήματα.