Πέμπτη 13 Ιουνίου 2013

Η ομιλία του προέδρου της ΠΟΕ-ΟΤΑ Θέμη Μπαλασόπουλου στην έναρξη των εργασιών της ημερίδας για τη Δημοτική Αστυνομία

ΟΜΙΛΙΑ του ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΡΟΕΔΡΟΥ της ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
στην ΕΝΑΡΞΗ των ΕΡΓΑΣΙΩΝ της ΗΜΕΡΙΔΑΣ με θέμα:
«ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ: Στην υπηρεσία των πολιτών για τη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής ή μηχανισμός καταστολής;».

ΑΘΗΝΑ-ΤΕΤΑΡΤΗ 12 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013

Η σημερινή, δυναμική και μαζική παρουσία σας στην ημερίδα για τη Δημοτική Αστυνομία, δείχνει την αγωνία όλων μας και κυρίως του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας για την προστασία του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των υπηρεσιών που παρέχει στους πολίτες.


Η ημερίδα μας γίνεται σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο, όπου καθημερινά εντείνεται η επίθεση στους εργαζόμενους και σε όλη την κοινωνία από τις πολιτικές των μνημονίων και της τρόικα.

Καθώς εφαρμόζεται στη χώρα μας το πιο ακραίο μοντέλο νεοφιλελεύθερης πολιτικής για τη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, της κοινωνικής και εργασιακής ισοπέδωσης, της εκποίησης της Δημόσιας Περιουσίας και του φυσικού πλούτου της χώρας, της διάλυσης της Αυτοδιοίκησης και του ελάχιστου κοινωνικού κράτους.

Γι΄ αυτό και η Ομοσπονδία μας αυτή την περίοδο προβάλλει σαν κυρίαρχο ζήτημα τη δημιουργία ενός μετώπου των εργαζομένων, της κοινωνίας και όλων των φορέων της για να μπει ένα ΟΡΙΣΤΙΚΟ τέλος στην πολιτική των μνημονίων.

Η κατάσταση σήμερα στους Ο.Τ.Α. Α΄ Βαθμού χαρακτηρίζεται χειρότερη και από πέρσι, καθώς συνεχίζεται η μείωση των πόρων ακόμα και αυτών που έχουν συμφωνηθεί για το 2013. Η μείωση στους πρώτους 5 μήνες του έτους που διανύουμε έχει φτάσει στο 13%, μείωση που ουσιαστικά διευρύνει τους Ο.Τ.Α. που θα ενταχθούν στην Οικονομική επιτροπεία, ενώ πλέον έχει γίνει καθημερινό φαινόμενο η κατάσχεση των λογαριασμών μισθοδοσίας των Δήμων με αποτέλεσμα να μένουν απλήρωτοι χιλιάδες εργαζόμενοι.

Η διαφαινόμενη κατάργηση των Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ., η απόλυση του προσωπικού τους και η κατάργηση κάθε Κοινωνικής Υπηρεσίας και των Δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η αμετάκλητη απόφαση της συγκυβέρνησης και της τρόικα για χιλιάδες απολύσεις εργαζομένων στο Δημόσιο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, χρησιμοποιώντας κάθε φορά την προπαγάνδα των Μ.Μ.Ε. για το υπεράριθμο Δημόσιο κ.λπ.

Η αδιανόητη απαγόρευση των προσλήψεων, κυρίως σε υπηρεσίες ανταποδοτικού και κοινωνικού χαρακτήρα, έχει οδηγήσει σε καθημερινό αδιέξοδο τη λειτουργία βασικών υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με βασικό στόχο την εκχώρηση βασικών αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες, την εμφάνιση «σωτήριων» λύσεων τύπου «Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις»  ωθούν ουσιαστικά τους Δήμους να είναι οι βασικές υπηρεσίες που υλοποιούν κάθε ελαστική σχέση εργασίας, επιβάλλοντας τον εργασιακό μεσαίωνα και στο χώρο μας.

Την προσχηματική διαδικασία αξιολόγησης των οργανικών μονάδων και του ανθρώπινου δυναμικού, που δεν γίνεται για την καλύτερη οργάνωση και βελτίωση της λειτουργίας των υπηρεσιών των Ο.Τ.Α.  προς όφελος του πολίτη. Είναι ένα ακόμη επικοινωνιακό «πυροτέχνημα» από την συγκυβέρνηση, με μοναδικό σκοπό την υλοποίηση των δεσμεύσεών της προς την τρόικα για νέες ΑΜΕΣΕΣ απολύσεις προσωπικού, τον περιορισμό των Δημοσίων Υπηρεσιών και την κατάργηση βασικών κοινωνικών αγαθών, που δεν έχουν καμιά σχέση με το συμφέρον των πολιτών και της κοινωνίας.

Μπαίνοντας στην ουσία της σημερινής μας ημερίδας είναι αναγκαίο να γίνει μια σύντομη ιστορική αναδρομή στην έναρξη λειτουργίας της Δημοτικής Αστυνομίας που ιδρύθηκε το 1982 με τα Π.Δ. 434/1982 και 592/1984 ως Ειδική Υπηρεσία των Ο.Τ.Α. με βασική αρμοδιότητα την προστασία του Περιβάλλοντος. Η στελέχωσή της έγινε με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού κατόπιν διαγωνισμών ή μέσω Α.Σ.Ε.Π. στη συνέχεια για τη διασφάλιση της αξιοκρατίας. Σύντομα βέβαια το πλαίσιο αυτό άλλαξε και σιγά – σιγά άρχισαν να εκχωρούνται επιπλέον αρμοδιότητες με αποτέλεσμα την μετονομασία της Ειδικής Υπηρεσίας σε ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ (Π.Δ. 410/1995 – Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων).

Η προσθήκη νέων αρμοδιοτήτων επέβαλλε την ενίσχυση της Δημοτικής Αστυνομίας με προσωπικό που κυρίως βασίστηκε σε εσωτερικές μετατάξεις από άλλες υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. ώστε να ανταπεξέλθει στις νέες αυξημένες αρμοδιότητες που της είχαν ανατεθεί χωρίς όμως κανένα προγραμματισμό αλλά και ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας.
Πολλές φορές μάλιστα η Δημοτική Αστυνομία χρησιμοποιείτο ως μηχανισμός εξυπηρέτησης της πολιτικής κάθε Δημοτικής Αρχής, κάποιες φορές και με ευθύνη και συμμετοχή των εργαζομένων.

Στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της Δημοτικής Αστυνομίας διέθετε προσωπικό χωρίς την κατάλληλη εκπαίδευση και επιμόρφωση. Και αυτό με ευθύνη των Δημοτικών Αρχών που ουσιαστικά την είχαν απομονώσει και περιθωριοποιήσει καθώς αντιμετώπιζαν τη νέα αυτή υπηρεσία απαξιωτικά και την χρησιμοποιούσαν μόνο για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους.

Μια πρώτη προσπάθεια για να μπουν συγκεκριμένοι όροι στη λειτουργία της Δημοτικής Αστυνομίας και να ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες και ο τρόπος εφαρμογής τους έγινε με το Π.Δ. 23/2002, χωρίς όμως ουσιαστικό αποτέλεσμα, καθώς οι δεσμεύσεις που ανέλαβε τόσο το Υπουργείο Εσωτερικών όσο και οι αιρετοί έμειναν απλά στα χαρτιά.

Διαχρονικά από την περίοδο εφαρμογής του Π.Δ. 23/2002 τόσο η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. όσο και το σύνολο των εργαζομένων στη Δημοτική Αστυνομία είχαν εκφράσει τις επιφυλάξεις του για τον τρόπο λειτουργίας της και είχαν επικεντρωθεί στην προσπάθεια σύστασης ενός νέου μηχανισμού καταστολής.

Η δυναμική της τότε παρέμβασης, απέτρεψε την προσπάθεια που έκανε το Υπουργείο Εσωτερικών με πλάγιο τρόπο και την ανοχή της τότε ηγεσίας της Κ.Ε.Δ.Ε. για μετατροπή της, με την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων (Κανονισμός Λειτουργίας, Σχολές Εκπαίδευσης, Στολές κ.λπ.) σε νέου τύπου (με τα παλιά πρότυπα της ΕΛ.ΑΣ.) κατασταλτικού μηχανισμού.

Οι διατάξεις που συμπεριελάμβαναν οι τότε Υπουργικές Αποφάσεις (ανακριτές, κρατητήρια, έφεδροι απόστρατοι αξιωματικοί ως Προϊστάμενοι των υπηρεσιών αυτών) ουσιαστικά επιβεβαίωναν τις παραπάνω εκτιμήσεις μας και με τις δυναμικές παρεμβάσεις μας αναγκάσαμε την τότε ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών να τις αποσύρει. Καθώς όλη η προσπάθεια της τότε κυβέρνησης για «εκσυγχρονισμό» και «αποτελεσματικότητα» της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με βάση το Π.Δ. 23/2002 οδηγούσε σε αυταρχικοποίηση της Τοπικής πολιτικής και κοινωνικής ζωής.

Το τελευταίο Π.Δ. 135/2006 δυστυχώς δεν ήρθε να θέσει σε νέα βάση τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας και να καθορίσει με πιο σαφή τρόπο τις λειτουργίες της που να υπερασπίζει τον κοινωνικό ρόλο και χαρακτήρα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτό που καταφέραμε με τις συνεχείς παρεμβάσεις μας ήταν η αλλαγή του τρόπου εκπαίδευσης των νεοπροσληφθέντων και την ανάθεση της ευθύνης της εκπαίδευσης στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης από την Ελληνική Αστυνομία.

Τα τελευταία χρόνια κυρίως οι πολιτικές παλινωδίες και η επικρατούσα σύγχυση όσον αφορά στη λειτουργία και τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας, υπέσκαπταν επί της ουσίας το έργο της και έδιναν το δικαίωμα με μονομερείς παρεμβάσεις της κυβέρνησης να μεταφέρονται συνεχώς νέες αρμοδιότητες, χωρίς κανένα διάλογο αλλά και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η δυνατότητα άσκησής τους, με μοναδικό στόχο τη μεταφοράς αρμοδιοτήτων που ασκούσε η ΕΛ.ΑΣ. στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Η πραγματοποίηση της ημερίδας μας αυτή την περίοδο στοχεύει σε ένα και μοναδικό στόχο, να καθορίσουμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ και να προτείνουμε μέσα από ένα δημιουργικό διάλογο ένα ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας που θα αναδείξει τη ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ στην υπηρεσία των πολιτών για τη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής, να αποτρέψει κάθε προσπάθεια χρησιμοποίησης σαν εισπρακτικό μηχανισμό της κάθε Δημοτικής Αρχής και να μην μετατραπεί ουσιαστικά σε μηχανισμό καταστολής στα πρότυπα της Ελληνικής Αστυνομίας.

Κάθε σκέψη αλλά και πρόταση για σύλληψη, μεταγωγή, προσαγωγή ή την χρήση «αμυντικών» μέσων, οπλοφορίας του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας αλλά και κοινής δράσης με την Ελληνική Αστυνομία θα μας βάλει σε άγνωστα και επικίνδυνα μονοπάτια που δεν συνάδουν και με το ύφος και το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη χώρα μας, αλλά και έρχονται σε αντίθεση με το νομοθετικό πλαίσιο που ο κάθε Δημοτικός Αστυνομικός προσλήφθηκε και σίγουρα θα πρέπει να μας βρει ΟΛΟΥΣ αντίθετους.

Η πρόταση της Γραμματείας της Δημοτικής Αστυνομίας για την πραγματοποίηση της σημερινής ημερίδας, προήλθε κυρίως από το διάλογο που έχει αναπτυχθεί αλλά και από τις προσπάθειες κάποιων έξω από τις θεσμικές λειτουργίες του συνδικαλιστικού κινήματος να επιβάλλουν απόψεις που δεν εκφράζουν την πλειοψηφία των εργαζομένων στη Δημοτική Αστυνομία.

Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. αλλά και το σύνολο των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση η σημερινή ημερίδα πρέπει να έχει δύο στόχους.
Πρώτον τη διαμόρφωση ενός ξεκάθαρου πλαισίου λειτουργίας και τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων, που θα καταγραφεί μέσα κυρίως από τις δικές σας προτάσεις και
Δεύτερον τη συνολική προσπάθεια όλων μας το επόμενο χρονικό διάστημα για την επίλυση των χρόνιων και δίκαιων αιτημάτων των εργαζομένων στη Δημοτική Αστυνομία που επικεντρώνονται στα πιο κάτω:

·          Να ενταχθεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας (Π.Ε. 23, Τ.Ε. 23 και Δ.Ε. 23) στο συνταξιοδοτικό – ασφαλιστικό καθεστώς των Β.Α.Ε.
·          Να τροποποιηθεί η κοινή Υπουργική Απόφαση για τα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.) για την χορήγηση τους και στο ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας (Γάλα, Νιτσεράδες, εξετάσεις Προληπτικής Ιατρικής κ.λπ.).
·          Συνεχής και διαρκή επιμόρφωση του ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας από το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
·          Αναγνώριση συνταξιοδοτικά-ασφαλιστικά του χρόνου εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας που έχει προσληφθεί σύμφωνα με το Π.Δ. 135/2006.
·          Καταβολή του επιδόματος  Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας και στο ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας (άρθρο 00 του Ν. 4024/2011).
·          Να ξεκαθαρίσει η δυνατότητα απόσπασης του ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας για συνυπηρέτηση, σωστή ερμηνεία της διάταξης του Ν. 4071/2012.
·          Να μην υπάρχει περιορισμός στην υπερωριακή απασχόληση του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας κατά τις Κυριακές, αργίες και εξαιρέσιμες με τροποποίηση του άρθρου 20 του Ν. 4024/2011, όπως άλλωστε έχει γίνει για άλλες κατηγορίες εργαζομένων στο Δημόσιο.
·          Υποχρέωση της υπηρεσίας να παρέχει ουσιαστική Νομική προστασία στο ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας κατά την άσκηση των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους.
·          Άμεσος επανακαθορισμός των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας με αυτές που εμπλέκεται η Ελληνική Αστυνομία, (Ρύθμιση κυκλοφορίας κ.λπ.).
·          Άμεση λύση στο πρόβλημα από τη μη χορήγηση των στολών του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας.
·          Ξεκαθάρισμα του νομοθετικού πλαισίου για την ιεραρχία και το Πειθαρχικό Δίκαιο του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας. Είμαστε αντίθετοι σε Ειδικά Πειθαρχικά Συμβούλια.
·          Συμμετοχή εκπροσώπου της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. (Δημοτικού Αστυνομικού) στο Εκπαιδευτικό Συμβούλιο των Σχολών της Δημοτικής Αστυνομίας.

Η υπεράσπιση και διεύρυνση των δικαιωμάτων των εργαζομένων στη Δημοτική Αστυνομία αλλά και η ενίσχυση της παρέμβασής μας για τον τρόπο λειτουργίας της προκειμένου να αποτραπεί κάθε προσπάθεια μετατροπής της σε μηχανισμό καταστολής στα πρότυπα της Ελληνικής Αστυνομίας είναι υποχρέωση όλων των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και έτσι πρέπει να το παλέψουμε.

Τα προβλήματα του κάθε κλάδου και ειδικότερα της Δημοτικής Αστυνομίας δεν επιλύονται μεμονωμένα, αλλά από  κοινού και μέσα από τα θεσμικά συνδικαλιστικά όργανα μας, δηλ. τους πρωτοβάθμιους συλλόγους που ανήκετε και στην Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.

Τα επισημαίνω αυτά, διότι το τελευταίο χρονικό διάστημα διαμορφώνονται κινήσεις και πρωτοβουλίες έξω από το συνδικαλιστικό κίνημα και με κύριο στόχο την εξυπηρέτηση μικροπαραταξιακών σκοπιμοτήτων και προσωπικών φιλοδοξιών, που δεν υπηρετούν τα πραγματικά συμφέροντα των εργαζομένων στη Δημοτική Αστυνομία, παρά μόνο επιβεβαιώνουν το δόγμα διαίρει και βασίλευε.

Προσπάθειες που λειτουργούν σε βάρος της συνολικής ενότητας του κλάδου των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα την κρίσιμη αυτή περίοδο που απαιτείται ενιαία δράση για την ανατροπή των πολιτικών των μνημονίων που εκτός των άλλων οδηγούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση σε οικονομική, λειτουργική και θεσμική κατάρρευση.

Και η ημερίδα που πραγματοποιούμε αυτό το στόχο έχει, μέσα από ένα ειλικρινή και δημιουργικό διάλογο, σε αγαστή συνεργασία με τη Γραμματεία σας να καταγράψουμε και άμεσα να διεκδικήσουμε με τις καλύτερες προϋποθέσεις τη δύσκολη αυτή περίοδο την επίλυση των προβλημάτων.

Κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας και πάλι θέλω να σας ευχαριστήσω εκ μέρους της Εκτελεστικής Επιτροπής για τη μαζική παρουσία σας και με τις δικές σας τοποθετήσεις και προτάσεις να διαμορφώσουμε το πλαίσιο λειτουργίας της Δημοτικής Αστυνομίας και τις διεκδικήσεις του προσωπικού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου