Δευτέρα 29 Ιουλίου 2013

Συνέντευξη της Υφυπουργού Διοικ. Μεταρρύθμισης Εύης Χριστοφιλοπούλου στην Ημερησία: «Λύση ανάγκης η κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας»

«Δημόσια Διοίκηση υπέρ του δημοσίου συμφέροντος»

Ερ.1: Έχετε μπροστά σας το μεγάλο “στοίχημα” της διαθεσιμότητας 12500 υπαλλήλων μέχρι το Σεπτέμβριο. Θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε στην τρόικα αναλυτικά στοιχεία για τους υπαλλήλους που μπαίνουν στο καθεστώς, ή ο κίνδυνος νέων οριζόντιων μέτρων παραμένει ανοιχτός;
Είναι κρίμα που η μεγάλη πρόκληση να αλλάξουμε τη δημόσια διοίκηση, για να ωφεληθεί όχι μόνο η ίδια η αξιοπρέπεια των υπαλλήλων της αλλά και για να βγει κερδισμένο ολόκληρο το κράτος και ο κάθε πολίτης,  συζητιέται έτσι σα «στοίχημα διαθεσιμότητας». Οι αριθμητικοί στόχοι, λίγο έχουν να κάνουν με την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα στη Διοίκηση! Το μεγάλο πραγματικά στοίχημα είναι η συνολική αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα έτσι ώστε η κάθε υπηρεσία να ανταποκρίνεται άμεσα στις ανάγκες των πολιτών. Τα οργανογράμματα και τα σχέδια στελέχωσης Υπουργείων και φορέων που ολοκληρώνονται, οδηγούν σε κινητικότητα με την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.

Ερ.2: Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου είχε κατ επανάληψη επισημάνει την έλλειψη ανταπόκρισης από τα υπόλοιπα υπουργεία, ενώ και η νέα ηγεσία έχει μιλήσει για τον “εποπτικό ρόλο” που ασκεί. Πώς μπορείτε να εξασφαλίσετε την έγκαιρη “ανταπόκριση” των συναδέλφων σας;
Στη διαδικασία της κινητικότητας το «κλειδί» είναι η συνεργασία των Υπουργείων μεταξύ τους αλλά και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Σε κάθε περίπτωση είναι σαφής η βαρύτητα που δίνει η κυβέρνηση στο θέμα, όπως σαφής είναι και από μόνη της η ίδια η ανάγκη για τη  διοικητική μεταρρύθμιση και τον εξορθολογισμό του κράτους. Δεν είναι μόνο οι δεσμεύσεις της χώρας μας που οφείλουμε να υλοποιήσουμε. Πρόκειται για μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες. Τις έχει ανάγκη η χώρα. Τις απαιτούν οι πολίτες. Επιτέλους, χρειαζόμαστε μία ευέλικτη, ανθρώπινη και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, η οποία θα σέβεται και θα προστατεύει τους φόρους του πολίτη παρέχοντας ποιοτικές υπηρεσίες, υπέρ του δημοσίου συμφέροντος κι όχι υπέρ των μικροσυντεχνιακών συμφερόντων του δημοσίου.

Ερ.3:  Έχετε ξεκαθαρίσει πως η κινητικότητα δεν αφορά σε απολύσεις, αλλά σε μετακινήσεις εκεί όπου υπάρχουν ανάγκες. Μπορεί να εξασφαλιστεί ο αριθμός των απαιτούμενων απολύσεων χωρίς να χρειαστεί να αντληθούν από τους διαθέσιμους; Αν ναι από πού;
Η μεγάλη πρόκληση είναι η εμπέδωση της κινητικότητας ως μόνιμου εργαλείου της διοίκησης. Η κινητικότητα δεν πρέπει να αφορά σε απολύσεις. Είναι το κατ’ εξοχήν εργαλείο αντιστοίχισης των κενών με τα  πλεονάσματα σε υπαλληλικό δυναμικό. Θα έπρεπε να είναι αυτονόητο και να μη συζητιέται καν. Όταν μια ειδικότητα πλεονάζει ο υπάλληλος  μετακινείται εκεί όπου υπάρχουν ελλείψεις. Το τρίπτυχο της κινητικότητας είναι «στοχευμένα – αξιοκρατικά - αξιολογικά».

Ερ.4: Οι μετακινήσεις, βάσει όσων έχουν εξαγγελθεί, έχουν ως στόχο την κάλυψη κενών σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες. Η “μεταφορά” του συνόλου σχεδόν της δημοτικής αστυνομίας στην ΕΛΑΣ κινείται σε αυτή την κατεύθυνση, ή αποτέλεσε κίνηση υπό πίεση για να “βγουν” οι αριθμοί;
Για τη λογική της ένταξης των δημοτικών αστυνομικών στην ΕΛΑΣ έχουν ήδη ειπωθεί τα επιχειρήματα από τους αρμόδιους υπουργούς. Το μέτρο δεν στερείται λογικής, δεν πάει όμως να είναι μέτρο ανάγκης, λόγω της προφανούς καθυστέρησης τόσο των υπουργείων όσο και των ΟΤΑ να αξιολογήσουν τις δομές και λειτουργίες τους έγκαιρα και να υπάρξουν τα αναγκαία σχέδια στελέχωσης. Ας επαναλάβω παρ’ όλα αυτά το προφανές: εφόσον τηρούνται οι συμφωνίες και αυτές εντάσσονται σε ένα συνολικότερο σχέδιο αναδιοργάνωσης της διοίκησης και επιδεικνύεται η πολιτική τόλμη, τότε δεν θα απαιτούνται οριζόντια μέτρα, ως επιλογές ανάγκης της τελευταίας στιγμής.

Ερ.5: Η διαθεσιμότητα στους σχολικούς φύλακες και τους δημοτικούς αστυνομικούς, συνοδεύτηκε από πολλές εξαιρέσεις της τελευταίας στιγμής, κάτω και από τις πιέσεις βουλευτών, μειώνοντας τον αριθμό των διαθέσιμων. Πολλοί μάλιστα μίλησαν για αναγκαστική αναδίπλωση. Τί σήμα εξέπεμψε αυτή η κίνηση;
Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε μια βασική λειτουργία της δημοκρατίας, μια επιτυχία της ίδιας της Βουλής στο να βελτιώνει καταστάσεις, ως «αναδίπλωση». Υπήρξαν πράγματι ορισμένες αστοχίες, λόγω των καθυστερήσεων στα οργανογράμματα που διορθώθηκαν στη Βουλή, όπως συχνά είναι ο ρόλος της, να εξετάζει δηλαδή εμπεριστατωμένα τα προς ψήφιση νομοσχέδια και να παρεμβαίνει με βελτιωτικές ρυθμίσεις.
Το ιδανικό σε κάθε περίπτωση είναι ο έγκαιρος προγραμματισμός και η ουσιαστική διαβούλευση,  που να προλαμβάνουν τις διορθώσεις και πόσο μάλλον αν αυτές είναι «της τελευταίας στιγμής». Αυτό αξίζει να είναι στόχος.

Ερ.6: Ο διορισμός μέσω “σκληρού” ΑΣΕΠ αποτελεί το βασικό “κλειδί” για την παραμονή κάποιου υπαλλήλου στο δημόσιο. Σε ποιες ακριβώς κατηγορίες αναφέρεστε. Υπάλληλοι που προσλήφθηκαν μέσω διαγωνισμών που διενεργήθηκαν από τους ίδιους τους φορείς, ή για παράδειγμα οι μονιμοποιηθέντες συμβασιούχοι με το ΠΔ Παυλόπουλου κινδυνεύουν;
Προφανώς δεν έχουν ταυτόσημη αξιολογική αφετηρία όσοι εισήλθαν στο δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ, με όσους βρέθηκαν στη διοίκηση ως αποτέλεσμα προεκλογικών εξαγγελιών του τύπου: «θα διοριστούν όλοι οι συμβασιούχοι». Η εποχή της αμεριμνησίας και του «ότι είναι νόμιμο είναι και ηθικό» τελείωσε. Τις συνέπειες αυτού του αντιθέτου πλήρωσε και πληρώνει ο ελληνικός λαός σήμερα. Όχι μόνο ή όχι τόσο με χρήματα, δηλαδή με φόρους που στο τέλος της μέρας καλούνται να πληρώσουν και εκείνοι οι δημόσιοι υπάλληλοι που στο κάτω κάτω δε φταίνε. Αλλά κυρίως με την αδυναμία μας να έχουμε μια στοιχειωδώς αποτελεσματική διοίκηση. Ο ελληνικός λαός πληρώνει σήμερα «λογικές» που εξυπηρετούσαν βραχυπρόθεσμα την πελατειακή της βάση, αδιαφορώντας για τις μακροπρόθεσμες συνέπειες. Εκεί είμαστε σήμερα. Στην εποχή των συνεπειών.
Όσον αφορά στη διαδικασία, όπως προανέφερα, η μοριοδότηση θα τελείται βάσει τυπικών προσόντων, επαγγελματικής εμπειρίας, κοινωνικών κριτηρίων, καθώς και τρόπου εισόδου στο δημόσιο. Ο πυρήνας της διαδικασίας είναι η αξιολόγηση, κάτι απολύτως αξιοκρατικό και δίκαιο.

Ερ.7: Πόσο εύκολο είναι να εντοπισθούν οι υπάλληλοι που διορίστηκαν με πλαστά πιστοποιητικά; Αν και πολλές φορές έχει εξαγγελθεί η πρόθεση να απομακρυνθούν μέχρι στιγμής η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί. Πού βρισκόμαστε σήμερα;
Όλα είναι εύκολα όταν λειτουργεί η δημόσια διοίκηση και υπάρχει ταυτόχρονη πολιτική βούληση για αλλαγές. Η λογική του «δε βαριέσαι, τίποτα δεν αλλάζει», είναι το μεγαλύτερο άλλοθι απραγίας. Πίσω από αυτό καλύπτονται η ευθυνοφοβία και η άρνηση ανάληψης πολιτικού κόστους. Δεν θα μπω στη λογική του εντυπωσιασμού. Αλλά το να βρεις ποιος προσκόμισε πλαστό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, βρίσκεται στη σφαίρα και του εφικτού και του αυτονόητου. Έχουμε δώσει δείγματα γραφής από τις διαπραγματεύσεις μας με την τρόικα, από την πρώτη εβδομάδα που αναλάβαμε. Εργαζόμαστε εντατικά και διαρκώς προς την κατεύθυνση αυτή.

Ερ.8: Ο ΣΥΡΙΖΑ διακηρύσσει πως θα επαναπροσληφθούν όλοι οι απολυμένοι του Δημοσίου. Πώς το σχολιάζετε;
Μου θυμίζει ρεσιτάλ πλειοδοσίας σε αμφιθέατρο ή συνεδρίαση δεκαπενταμελούς! Άλλες εποχές, άλλες ανάγκες. Δυστυχώς δεν φθάνει η ηλικιακή ανανέωση όταν πρόκειται για κακοδιατηρημένες πολιτικές κονσέρβες του 1980.... Το τραγικό για τη χώρα είναι πως πρόκειται για την αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία προφανώς διαθέτει δικό της «νομισματοκοπείο» και τυπώνει φρούδες ελπίδες κι ακάλυπτες επιταγές για να πληρώνει τους λογαριασμούς και τους μισθούς.

Ερ.9: Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μία δημοσκοπική άνοδος για το ΠΑΣΟΚ. Πού την αποδίδετε; Πιστεύετε ότι θα υπάρξει συνέχεια;
Η Δημοκρατική παράταξη είναι ο θεματοφύλακας  της  προόδου και της σταθερότητας του τόπου.  Τα τελευταία χρόνια αναλάβαμε, χωρίς να προσμετρήσουμε το πολιτικό κόστος, ευθύνες πολύ μεγαλύτερες από αυτές που μας αναλογούσαν.  Το ΠΑΣΟΚ το τελευταίο διάστημα έκανε μια σαφή στρατηγική επιλογή.  Επέλεξε το μέλλον του τόπου και απέρριψε το παρελθόν που μας οδήγησε εδώ.  Επέλεξε τον καθαρό δρόμο των μεταρρυθμίσεων που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει ο Τόπος και οι Νέοι Άνθρωποι της Πατρίδας μας.  Όσο πιο ευδιάκριτα υποστηριχθεί αυτή η στρατηγική επιλογή από όλο το στελεχιακό δυναμικό μας τόσο η δημοσκοπική μας άνοδος δε θα είναι μια απλή φωτογραφία της στιγμής.  Και πιστεύω πως όλοι μαζί, η ηγεσία , τα στελέχη, τα μέλη και οι φίλοι του ΠΑΣΟΚ, θα συνεχίσουν στο δρόμο που μας έταξαν οι πολίτες.  Το δρόμο των Μεταρρυθμίσεων και τη διατήρηση της σταθερότητας και της ανάτασης  της χώρας.   Η μοίρα της δημοκρατικής παράταξης δεν ταυτίζεται με πρόσωπα και καταστάσεις. Ο πολιτικός της βίος είναι μακροβιότερος και σημαντικότερος από τον πολιτικό βίο όλων μας.
Ερ.10: Η ψήφιση σημαντικών νομοσχεδίων, όπως η τελευταία στη βουλή, με δεδομένη και την μικρή κυβερνητική πλειοψηφία κατέδειξε την ανάγκη συντονισμού των κοινοβουλευτικών ομάδων. Υπάρχει περιθώριο διαφοροποιήσεων ή καταψήφισης κρίσιμων διατάξεων από βουλευτές, όπως συνέβη στο ΠΑΣΟΚ;
Η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου απέδειξε ότι απαιτείται καλύτερη διαβούλευση με τις κοινοβουλευτικές ομάδες. Οφείλουμε καταστήσουμε όλους όσους πρέπει κοινωνούς για το διακύβευμα και την αναγκαιότητα του κάθε νομοσχεδίου.
Παρ’ όλα αυτά, είναι νομίζω ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχουν περιθώρια καταψήφισης κρίσιμων διατάξεων. Δεν υπάρχουν κοινοβουλευτικές ομάδες δυο ταχυτήτων, ούτε «καλοί» και «κακοί» βουλευτές. Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο- εθνικά και πολιτικά- σταυροδρόμι. Ας αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες που αντιστοιχούν στο ρόλο μας.

Ευελπιστώ ότι δεν θα επικρατήσει πλέον η λογική του δεν ψηφίζω τη διάταξη για την εκπαίδευση επειδή έχω διατελέσει Υφυπουργός Παιδείας, ή δεν ψηφίζω τη διάταξη για τους δήμους επειδή έχω διατελέσει «σαράντα χρόνια» δήμαρχος... Το ελπίζω και το πιστεύω.

Σχόλιο epikairo.gr Το αριστερό χέρι του Κυριάκου Μητσοτάκη βρίσκεται σε πλήρη αταξία με το δεξί. Ενώ ο Μητσοτάκης χαρακτήρισε ως μεταρρύθμιση το κλείσιμο της δημοτικής αστυνομίας, εφόσον βέβαια δεν προέκυπτε ενίσχυση του συγκεκριμένου σώματος [εκπομπή Φάκελοι, ΣΚΑΙ], η Χριστοφιλοπούλου το χαρακτηρίζει ως μέτρο ανάγκης, κάτι που σημαίνει πως δε θα προχωρούσαν στην κατάργηση του συγκεκριμένου σώματος σε άλλη περίπτωση. Κάπως, κάπου, κάποτε, πρέπει να υπάρξει μία συμφωνία. Να ξέρουμε και μεις αν αυτό που ασκείται ως πολιτική έχει μεταρρυθμιστικά χαρακτηριστικά ή αυτά της επιβολής.

Πηγή:  http://www.christofilopoulou.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου