Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

Απάντηση σε Ερώτηση της Μαρίας Κόλλια-Τσαρουχά (ΑΝ.ΕΛΛ.) για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από τη Δημοτική Αστυνομία στην ΕΛ.ΑΣ.

Σας είχαμε ενημερώσει εδώ για την Ερώτηση της βουλευτή Μαρίας Κόλλια-Τσαρουχά (Ανεξάρτητοι Έλληνες) σε σχέση με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από τη Δημοτική Αστυνομία στην ΕΛ.ΑΣ. Δημοσιεύουμε σήμερα την απάντηση του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Σημειώνουμε ότι είναι η πρώτη ουσιαστική απάντηση που βλέπουμε να δίνει το Υπουργείο Εσωτερικών εδώ και χρόνια, το οποίο αν και εκφεύγει της ίδιας της Ερώτησης, επισημαίνει ότι δεν απαιτείται απόφαση δημοτικού συμβουλίου για αρμοδιότητες που έχουν αποδοθεί στους Δήμους με τον Κώδικα Δήμων & Κοινοτήτων, άσχετα με την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας. Το παράδειγμα όμως που δίνει για τη σφράγιση καταστημάτων είναι εν μέρει αποτυχημένο, καθώς με το νόμο για την αναδιοργάνωση της ΕΛ.ΑΣ. ανατρέπονται όσα υποστηρίζει εδώ. Περαιτέρω, καταλήγει σε αόριστη γενίκευση για κάθε άλλη αρμοδιότητα που έχει ανατεθεί, με διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη στους δήμους της Χώρας και όχι στη Δημοτική Αστυνομία, αποσιωπώντας ότι για κάποιες από αυτές δεν υπάρχει ειδικότητα πλέον να τις ασκήσει, ενώ δεν προβλέπεται η άσκησή τους με απόφαση δημάρχου από υπαλλήλους άλλων ειδικοτήτων.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Αθήνα, 17-03-2014
Αριθ. πρωτ.: 260/2014

Θέμα: Κοινοβουλευτικός Έλεγχος
Σχετ.: Η υπ' αριθμ. πρωτ. 6400/19-02-2014 Ερώτηση

Σε απάντηση της ανωτέρω Ερώτησης, που κατέθεσε η Βουλευτής κα Μαρία Κάλλια - Τσαρουχά, με θέμα «Μεταφορά αρμοδιοτήτων από την Δημοτική Αστυνομία στην ΕΛ.ΑΣ.», κατά λόγο αρμοδιότητας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Με το άρθρο 81 παρ. 1 του Ν.4172/2013 «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 167/τ. Α /723-07-2013), καταργήθηκαν από την 23η Σεπτεμβρίου 2013 οι θέσεις των κλάδων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Π.Ε.), Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.), Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Υ.Ε.) Δημοτικής Αστυνομίας που υφίσταντο σε δήμους της Χώρας.

Με την παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου ορίστηκε ότι «Αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί με διατάξεις νόμων ή κανονιστικών πράξεων στη δημοτική αστυνομία ασκούνται από τις 23.9.2013 από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.)» καθώς και «Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου μπορεί να καθορίζεται η παράλληλη άσκηση μίας ή περισσοτέρων εκ των ανωτέρω αρμοδιοτήτων από υπαλλήλους του δήμου, κατόπιν ορισμού αυτών με απόφαση του δημάρχου. Με την ίδια απόφαση του δημοτικού συμβουλίου δύναται να καθορίζεται επίσης ο αριθμός των αναγκαίων υπαλλήλων, η διάρκεια άσκησης της αρμοδιότητας, οι ώρες απασχόλησης των υπαλλήλων, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναφορικά με την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών».

Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία καθορίζεται η παράλληλη άσκηση με την Ελληνική Αστυνομία, αφορά σε αρμοδιότητες που απονεμήθηκαν με διατάξεις νόμων και κανονιστικών πράξεων ρητά στη Δημοτική Αστυνομία και όχι στους δήμους της Χώρας γενικά.

Αναφέρεται, ενδεικτικά, το ακόλουθο παράδειγμα που αφορά στην επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος:

Σύμφωνα με την άρθρο 80 παρ. 7 του Ν.3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ 114 Α'), «Αρμόδιο όργανο για τη σφράγιση και την εκτέλεση των διοικητικών πράξεων, όλων των καταστημάτων και επιχειρήσεων δικαιοδοσίας του οικείου Δήμου ή Κοινότητας, είναι η δημοτική αστυνομία ή το όργανο, που ορίζεται για το σκοπό αυτόν από το οικείο δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο και αποτελείται από υπαλλήλους ή και αιρετούς στην περίπτωση που δεν έχει συσταθεί δημοτική αστυνομία. Το αρμόδιο όργανο, κατά την εκτέλεση των ανωτέρω πράξεων, δύναται, όπου κρίνει αναγκαίο, να ζητά τη συνδρομή της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία υποχρεούται να την παρέχει, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 159 και 161 του π.δ. 141/1991 (ΦΕΚ 58 Α')».

Περαιτέρω, σύμφωνα με την παράγραφο 6 του προαναφερόμενου άρθρου «.....Κατ' εξαίρεση για την προσωρινή αφαίρεση της άδειας λειτουργίας ενός καταστήματος, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, καθώς και για την παροχή της εντολής προς σφράγιση αυτών, αρμόδιος είναι ο δήμαρχος ή ο πρόεδρος Κοινότητας, ο οποίος οφείλει εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη συνδρομή των προϋποθέσεων να λάβει τη σχετική απόφαση. Το ίδιο όργανο, εντός της αυτής προθεσμίας, παρέχει την εντολή για τη σφράγιση των καταστημάτων που λειτουργούν χωρίς άδεια».

Από τη διατύπωση των διατάξεων του άρθρου 80 παρ. 7 του Ν.3463/2006 σαφώς προκύπτει η βούληση του νομοθέτη για απονομή της αρμοδιότητας εκτέλεσης των διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλονται σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, στους δήμους της Χώρας και όχι σε μια συγκεκριμένη κατηγορία υπαλλήλων τους. Προς επίρρωση τούτου, ο νομοθέτης χρησιμοποιεί το διαζευκτικό «ή», ορίζοντας ότι η αρμοδιότητα ασκείται είτε από τη δημοτική αστυνομία είτε, σε περίπτωση μη ύπαρξής της, από το όργανο που ορίζεται με απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου. Αδιάφορο είναι εάν η μη ύπαρξη δημοτικής αστυνομίας οφείλεται στη μη σύσταση ή στην κατάργησή της, είτε με διάταξη νόμου, όπως εν προκειμένω, είτε με τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.ΕΎ.) του δήμου. Σε κάθε περίπτωση, η αρμοδιότητα ασκείται από τους δήμους της Χώρας, ενώ η Ελληνική Αστυνομία περιορίζεται στην παροχή συνδρομής.

Συνεπώς, σε ό,τι αφορά στην επιβολή διοικητικών κυρώσεων στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, το άρθρο 1 παρ. 1 περ. 15 του Ν.3731/2008 «Αναδιοργάνωση της δημοτικής αστυνομίας και ρυθμίσεις λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών» (ΦΕΚ 263/τ. Α723-12-2008), απλώς επαναλαμβάνει ήδη θεσμοθετημένο δίκαιο, υπό την έννοια ότι η αρμοδιότητα επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος έχει ανατεθεί πρωτογενώς στο νομικό πρόσωπο του δήμου βάσει της διάταξης του άρθρου 80 παρ. 7 του Ν.3463/2006 και όχι στη Δημοτική Αστυνομία. Για την άσκησή της δεν απαιτείται προηγούμενη απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου.

Το ίδιο ισχύει και για κάθε άλλη αρμοδιότητα που έχει ανατεθεί, με διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη στους δήμους της Χώρας και όχι στη Δημοτική Αστυνομία.

Για την ανάληψη δε παράλληλης άσκησης των λοιπών αρμοδιοτήτων που ασκούσε η Δημοτική Αστυνομία, εφαρμόζεται η διαδικασία που αναφέρεται στο άρθρο 81 παρ. 4 του Ν.4172/2013.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ
ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ



14 Μαρτίου 2014


ΘΕΜΑ : Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων Δημοτικής Αστυνομίας στην Ελληνική Αστυνομία - Στελέχωση αστυνομικών Υπηρεσιών
ΣΧΕΤ.: ΕΡΩΤΗΣΗ 6400/19-02-2014.

Σε απάντηση της ανωτέρω ερώτησης, που κατέθεσε η Βουλευτής κα Μ. ΚΟΛΙΑ-ΤΣΑΡΟΥΧΑ, σε ό,τι μας αφορά σας γνωρίζουμε ότι η στελέχωση των αστυνομικών Υπηρεσιών, η υγιεινή και ασφάλεια του προσωπικού τους και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας του, αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας αυτών, προκειμένου να εκπληρώνουν την αποστολή τους κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο και βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου μας και του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, αναλαμβάνουμε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες και καταβάλλουμε συνεχείς μεθοδικές προσπάθειες.

Στο πλαίσιο αυτό, λόγω της μεταβίβασης των αναφερομένων στην ανωτέρω ερώτηση αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας, στην Ελληνική Αστυνομία, αναλάβαμε και τη νομοθετική πρωτοβουλία [αρ. 81 παρ. 1 ν. 4172/2013 (Α-167)] για τη μετακίνηση και ένταξη στο δυναμικό του αστυνομικού Σώματος ικανού αριθμού πρώην δημοτικών αστυνομικών, προκειμένου να καλύψουν, σε σημαντικό βαθμό τις ανακύπτουσες, λόγω της άσκησης των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακές ανάγκες. Πλέον αυτού, για τον καλύτερο συντονισμό των ενεργειών του εν λόγω προσωπικού στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου μας, που ψηφίστηκε την 11-03-2014 από την Εθνική Αντιπροσωπεία και αφορά, μεταξύ άλλων και στην αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας, συμπεριελήφθη ρύθμιση για την ίδρυση Διεύθυνσης Εξυπηρέτησης Πολιτών και Δημοτικής Αστυνόμευσης στο Αρχηγείο του Σώματος. Τοιουτοτρόπως, μεταξύ άλλων, επιδιώκεται και η συστηματική άσκηση, από το εν λόγω προσωπικό (υπαλλήλους της πρώην Δημοτικής Αστυνομίας), που μετατάσσεται στην Ελληνική Αστυνομία, των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων, που πρόκειται να του ανατεθούν (πάταξη παρεμπορίου, εφαρμογή διατάξεων αναφορικά με τη λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος κ.λπ.), ώστε να διενεργείται ουσιαστικός έλεγχος σε ό,τι αφορά στην τήρηση της νομιμότητας στους συγκεκριμένους τομείς, προς περαιτέρω μείωση της παραβατικότητας και εμπέδωση της τάξης στην καθημερινή ζωή των πόλεων.

Πλέον αυτών, επισημαίνεται ότι το ζήτημα της επαρκούς στελέχωσης των αστυνομικών Υπηρεσιών συναρτάται και προς την ορθολογική κατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού, στο πλαίσιο της οποίας εντάσσεται και ο καθορισμός του απαραίτητου αριθμού θέσεων στις επιτελικές Υπηρεσίες και η συνακόλουθη αποδέσμευση ένστολου προσωπικού από την άσκηση επιτελικών αρμοδιοτήτων, προκειμένου να διατεθεί στην αστυνόμευση. Ενόψει αυτών, με το ως άνω ψηφισμένο σχέδιο νόμου, επέρχονται σημαντικές μεταβολές στην οργανωτική δομή του αστυνομικού Σώματος και, μεταξύ άλλων, τίθενται οι απαραίτητες ουσιαστικές προϋποθέσεις ορθολογικής κατανομής και κάλυψης των οργανικών θέσεων του προσωπικού, ζητήματα που, εν συνεχεία, θα ρυθμιστούν ειδικότερα με την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων στο πλαίσιο υλοποίησης των προβλέψεων σχετικών εξουσιοδοτικών διατάξεων αυτού.

Σε ό,τι ειδικότερα αφορά, στο διαλαμβανόμενο στην ανωτέρω ερώτηση ζήτημα της χορήγησης στο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας εντύπων για τη βεβαίωση παραβάσεων της διοικητικής νομοθεσίας, σύμφωνα με ενημέρωσή μας, σας πληροφορούμε ότι από το τυπογραφείο του Σώματος έχει εκτυπωθεί ο απαραίτητος αριθμός εντύπων (μπλόκ), τα οποία απεστάλησαν στις αρμόδιες περιφερειακές Υπηρεσίες, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν από το προσωπικό τους για τη βεβαίωση παραβάσεων των νόμων περί υπαιθρίου εμπορίου και απαγόρευσης καπνίσματος σε δημόσιους χώρους.

Τέλος, σημειώνεται ότι από το Υπουργείο μας αναγνωρίζεται η προσφορά των αστυνομικών Υπηρεσιών και του ανθρώπινου δυναμικού τους και καταβάλλεται, στο πλαίσιο της νομιμότητας, κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας αυτών, καθώς και για την προστασία των δικαιωμάτων του προσωπικού και την αναβάθμιση των παρεχομένων στους πολίτες υπηρεσιών, προς καλύτερη εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Κατά τα λοιπά, αρμόδιο να σας ενημερώσει σχετικά είναι το συνερωτώμενο Υπουργείο Εσωτερικών.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου